Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dítě z ohrožené rodiny v mateřské škole
REMTOVÁ, Sabina
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké mají pedagogové mateřských škol povědomí o problematice ohrožených rodin, zdali již měli či mají zkušenost s dítětem z ohrožené rodiny, jak dítě z ohrožené rodiny poznají, jakým způsobem postupují nebo by postupovali v případě ohroženého dítěte a jaká je informovanost pedagogů v souvislosti s touto problematikou. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající se rodiny, ohrožené rodiny, možnosti pomoci ohroženým rodinám, sociálně-právní ochrany dětí, mateřských škol a předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce obsahuje výsledky smíšeného výzkumného šetření. Pro kvantitativní část je použita metoda dotazníkového šetření, výzkumný soubor je tvořen pedagogy mateřských škol. Pro kvalitativní část je použita metoda rozhovoru. Rozhovory jsou vedeny s učitelkami mateřských škol, které již mají zkušenost s dítětem z ohrožené rodiny. Dílčím doplněním jsou výsledky z realizovaného rozhovoru s vyšetřovatelkami z oddělení obecné kriminalistiky.
Ohrožené dítě a jeho rodina
LAKSAROVÁ, Eliška
Bakalářská práce je koncipovaná jako teoretická. Skládá se z několika částí popisujících sociální práci s rodinou a ohroženým dítětem. Zaměřuje se na tuto problematiku zejména z pohledu sociálně-právní ochrany dětí, pro kterou je klíčovým tématem. Zabývá se pojetím rodiny, její definicí, strukturou, funkcemi a v neposlední řadě jejími typy. Předkládaná práce definuje ohrožené dítě včetně všech možností ohrožení. Pojednává o jejich možných příčinách a představuje zákonná ustanovení. Dále charakterizuje sociálně-právní ochranu dětí, různé instituce a osoby, které ji vykonávají, vymezuje jejich práva a povinnosti a poskytuje pohled na několik modelů, jak může vypadat hodnocení ohroženého dítěte. Obsahuje také zmínku o multidisciplinární spolupráci a jejím využití. Poslední část je věnována možnostem řešení situace ohroženého dítěte a jeho rodiny. Některé z nich jsou doplněné o příklady získané z mé dosavadní praxe na orgánu sociálně-právní ochrany dětí a v sociálně-aktivizačních službách pro rodiny s dětmi.
Případová konference jako nástroj sociálního pracovníka na odboru sociálně právní ochrany dětí
ARNOŠTOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá případovou konferencí, která představuje jeden z nástrojů sociální práce s rodinou. Cílem práce je zjistit, jak sociální pracovníci v obci s rozšířenou působností Jindřichův Hradec tuto metodu využívají a zda ji vnímají jako efektivní nástroj své práce. Teoretická část práce se opírá o studium odborné literatury související s tématem a je zaměřena na vymezení pojmů jako sociální práce s rodinou, sociálně právní ochrana dětí, role sociálního pracovníka a případová konference. Dále jsou zde vysvětleny témata jako rodina, funkce rodiny, dysfunkční rodina nebo sociální práce. Praktická část bakalářské práce se věnuje vyhodnocení výzkumných otázek prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie. Potřebná data byla získána pomocí rozhovorů se sociálními pracovníky, kteří mají s realizací případové konference osobní zkušenosti. Získaný materiál jsem metodou otevřeného kódování kategorizovala a následně analyzovala. Na základě těchto kroků bylo možné zhodnotit cíl bakalářské práce a stanovit závěr. Z výsledků výzkumu lze vyvodit, že případové konference jsou sociálními pracovníky hojně využívány, neboť je to metoda, kterou považují za velmi přínosnou a efektivní. Díky této metodě se práce s rodinou stala rychlejší a koordinovanější, o čemž vypovídají i úspěchy, které sociální pracovníci po její realizaci zaznamenávají. Získané výsledky by mohly v praxi posloužit jako podklad k hlubšímu zamyšlení nad tématem nebo se mohou stát inspirací sociálním pracovníkům, kteří s touto metodou pracují.
Rozvoj a podpora rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami
HÁJÍČKOVÁ, Andrea
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami. Nabízí pohled do sociální práce s rodinou, kde se nachází dítě, jehož biologický, psychologický nebo sociální vývoj může být ohrožen. Rodičovské kompetence souvisí s naplňováním funkcí rodiny a současně i s uspokojováním potřeb všech členů rodiny. Cílem práce je popsat podporu a rozvoj rodičovských kompetencí sociálními pracovníky při práci s ohroženými rodinami a dětmi. V souladu s cílem práce byly vymezeny dvě výzkumné otázky zaměřené na to, jak přistupují sociální pracovníci k rodičovským kompetencím svých klientů a jak působí sociální pracovníci na rodičovské kompetence. V rámci tohoto výzkumu byl použit kvalitativní přístup, který umožnil hlubší poznání intervence sociálních pracovníků v ohrožené rodině. Využita byla metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru a data byla vyhodnocena formou kategorizace dat. Analýza zjištěných dat ukázala, že podstatné je při posilování rodičovských kompetencí vytvořit určité principy podpory rodiny, které spočívají ve vztahu pracovníka a rodiny, aby mohlo vůbec dojít k podpoře rodiny. Pracovník by měl usilovat o vzájemnou důvěru, přistupovat k rodině s respektem, empaticky, autenticky, bez předsudků a v některých případech vystupovat autoritativně. Vůči rodině by měl jednat jako partner, vést klienta k motivaci spolupracovat na změně a využívat mezioborovou spolupráci. Při rozvoji a podpoře rodičovských kompetencí je důležité vytvořit podpůrnou síť pro rodinu a nastavit žádoucí formy jejich spolupráce. Poskytnout jim nejen informace, ale i podporu, pomoc, nadhled na svojí situaci a zplnomocňovat je. To lze praktikovat nástroji jako je doprovod rodiny, praktický nácvik, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, zprostředkování odborné pomoci aj., zejména proto, aby jejich vůle něco změnit či naučit se něco nového vedla k úspěchu v podobě osvojení si rodičovských kompetencí. Výsledky výzkumu by mohly být přínosné především pro organizace, které pracují s touto cílovou skupinou. Rovněž mohou výsledky posloužit pracovníkům jako zpětná vazba k jejich vykonávané práci.
Multidisciplinární tým Dětského centra Jihočeského kraje, o. p. s.
VÁVROVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá problematikou multidisciplinárního týmu v sociální práci se zaměřením na multidsciplinární tým Dětského centra Jihočeského kraje, o. p. s. Ve třech hlavních kapitolách popisuje cílovou skupinu zařízení, kterou je ohrožené dítě a mnohoproblémová rodina, dále konkrétní složení, činnost a práci multidisciplinárního týmu. Neopomíjí ani další odborníky, kteří s cílovou skupinou přichází do kontaktu nejčastěji. Teoretické základy jsou podpořeny kazuistikami dvou klientů, kteří prošli péčí zařízení a nabízí tak bližší pohled na působení všech členů týmu.
Rodiny ohrožené sociálním selháním v Karlovarském kraji
Trutnovská, Romana ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
Práce se zabývá rodinami ohroženými sociálním selháním v Karlovarském kraji. Cílem práce je přiblížit sociální situaci v Karlovarském kraji, zmapovat síť sociálních služeb pro rodiny ohrožené sociálním selháním a zjistit s jakými nejčastějšími problémy tyto rodiny bojují. Výsledkem jsou doporučení pro SOS dětskou vesničku v Doubí u Karlových Varů, které služby pro ohrožené rodiny by bylo vhodné na základě výše uvedených poznatků realizovat. Teoretická část diplomové práce přibližuje pojem ohrožená rodina a na základě zahraničních zkušeností uvádí principy, jak s těmito rodinami pracovat. Předmětem praktické části je Studie proveditelnosti realizována Sdružením SOS dětských vesniček, která zjišťovala potřebnost sociálních služeb pro ohrožené rodiny a děti v Karlovarském kraji, kde Sdružení uvažuje o realizaci programů podpory rodin.
Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závisloti
Kaletová, Markéta ; Novák, Petr (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se nazývá: Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závislosti. Alkoholová závislost v rodině je velmi aktuální téma, neboť může mít výrazný dopad na další generace potomků dětí, které vyrůstaly se závislým rodičem. Teoretická část se zabývá problematikou alkoholové závislosti a jejím dopadem na rodinné fungovaní, psychický a sociální vývoj dětí a jejich fungování v dospělosti. Dále zkoumá příčiny a projevy transgeneračního přenosu alkoholové závislosti v rodině, včetně možností, jak lze riziku alkoholové závislosti u dalších generací předcházet. Cílem empirické části je skrze rozhovory zodpovědět hlavní výzkumnou otázku: Jaká je osobní zkušenost současné generace potomků rodičů závislých na alkoholu při vytváření vlastní rodiny a jak lze v rodině předcházet riziku transgeneračního přenosu alkoholové závislosti na další generaci potomků? Z výzkumného šetření jsme zjistili, že děti, které vyrůstaly v alkoholovém prostředí, jsou v dospělém životě v různé míře poznamenány ve všech oblastech svého života, neboť v rodině nezažily zdravé výchovné vzorce. Dále bylo zjištěno, že významný preventivní vliv, který eliminuje riziko alkoholové závislosti u potomků dospělých dětí alkoholiků, mají protektivní faktory při výchově dětí. V oblasti sociální práce je vhodnou...
Význam dětského centra ovlivňující aktivní zapojení rodiče do procesu sanace
KARAS, Martin
Obsahem disertační práce je téma Význam dětského centra ovlivňující aktivní zapojení rodiny do procesu sanace, které je v tomto ohledu doposud neprobádané. Cílem práce je navržení uspokojivých východisek individuálního plánu péče ohrožených rodin, které v procesu sanace prostřednictvím sociální rehabilitace přispívají k navrácení dítěte zpět do biologické rodiny. Je naplňován s ohledem na dílčí cíle, které odhalují vliv sociálně patologických jevů, dílčích znaků sanace rodiny a poskytovaných služeb a na základě těchto zjištění identifikuji jaké způsoby, metody a techniky zdravotně sociální práce jsou dětským centrem uplatňovány ve vztahu k aktivnímu zapojení rodiče do procesu sociální rehabilitace. Předkládaná práce si současně klade otázku, v čem stávající způsob multidisciplinární pomoci napomáhá, případně v čem brání participovat na poskytované podpoře. Disertační práce je členěna do dvou částí - teoretické a metodologické. Teoretická část se zabývá rodinou, jejími funkcemi, rizikovými faktory, nejčastějšími typy poruch rodičovství ve vztahu k ohrožené rodině, ohroženou rodinou, soudobým statutem péče o ohrožené děti. Podrobně zde popisuji, jaké jsou formy ohrožení dítěte a jaké rizikové faktory nejvíce ovlivňují rodiče v participaci na řešení vlastního problému. V poslední kapitole se zaobírám procesem sanace rodiny, jejími znaky a fázemi. Vyobrazuji zde činnost Dětského centra Jihočeského kraje, o.p.s. ve Strakonicích a jimi poskytovanou službu sociální rehabilitaci - způsoby, metody a techniky zdravotně sociální práce s ohroženou rodinou. Obsahem metodologické části je objasnění významu dětského centra ovlivňující aktivní zapojení rodiče do procesu sanace prostřednictvím sociální rehabilitace, za pomoci metody polořízeného rozhovoru jako primární techniky sběru dat. Získaná data jsou podrobena analýze a interpretována v kapitole osmé. V kapitole deváté předkládám východiska individuálního plánu péče, která za předpokladu uvedených pravidel slouží jako funkční nástroj k dosažení aktivního zapojení rodiče do procesu sociální rehabilitace. Závěrečná kapitola pak uzavírá a vyjasňuje zvolenou problematiku.
Communi-crate jako soubor komunikačních nástrojů a postupů pro práci s ohroženými dětmi a rodinami ve Velké Británii a v České republice
Fořtová, Lenka ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce představuje analýzu a návody k použití zdrojů z Communi- crate, ‚komunikační bedny', která je souborem konkrétních praktických nástrojů pro práci s ohroženými dětmi a rodinami tak, jak se skutečně využívají ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Nástroje zde pojednané jsou určeny pro využití speciálními pedagogy a sociálními pracovníky v přímé práci s ohroženými rodinami, dětmi, dospívajícími, případně i dospělými osobami. Všechny uvedené nástroje jsou reálně otestovány v praxi a některé jsou adaptovány z cizojazyčné verze na využití v České republice. Nástroje z Communi-crate jsou rozděleny do několika skupin a každý z nich je více či méně podrobně popsán, včetně příkladů použití. Většina nástrojů je zde také vyobrazena. Případy popsané v kazuistikách jsou převzaty z praxe v České republice a ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Práce vznikla s využitím materiálů shromážděných autorkou v průběhu jejího působení při zahraničních studijních cestách a při seminářích vedených zahraničními odborníky v České republice v letech 2009-2014 a s přímou podporou členek autorského týmu Communi-crate z Children's Involvement Team v Sheffieldu. Tato práce využívá analytického přístupu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.